Home » Здраве » Водата 03

Кофеин?

Сега няколко думи за кафето, една от любимите напитки на всеки. Има различни мнения за и против него, но все повече се прокрадва съмнението, че то всъщност може да е по-вредно, отколкото се смяташе досега. Освен кофеин, в една чаша кафе се съдържат 5 мг калций, 0,2 мг желязо, 5 мг фосфор, 10 микрограма тиамин, 10 микрограма рибофлавин и 0,9 мг ниацин. Количеството ниацин в 3 чаши кафе покрива около 18% от дневните нужди на възрастния човек. Кафето е стимулатор, който ускорява сърдечните съкращения и дишането, повишава кръвното налягане и синтезирането на хормони на стреса. Стимулиращото действие е най-силно изразено 1 час след консумацията. Прекомерната употреба на кафе причинява безсъние, гадене и главоболие.

Учените са на мнение, че кафето повишава производителността. Доказано е, че кофеинът ускорява реакциите на организма към сетивните импулси и повишава двигателната активност. По този начин той позволява поредицата от движения по време на тренировка да се извършват по-бързо и ефективно. В областта на труда и професиите е доказано, че служители-машинописци, които са изпили 2 чаши кафе, пишат по-бързо и правят по-малко грешки от колеги, които не са консумирали кафе. Кофеинът разширява артериите, които снабдяват сърцето с кръв и има значителен стимулиращ ефект върху кръвообращението. Както той, така и други подобни съединения, могат да отпускат гладките мускули на бронхите и така да улесняват дишането. Спортистите обичат да приемат кофеин, за да могат по-дълго и ефективно да тренират аеробно, без да се налага да изчерпват целия наличен гликоген в мускулите и черния дроб.

Кофеинът подпомага разграждането на мазнините при дейности, трениращи издръжливостта. Това разграждане е полезно за бодибилдера например при очертаването на мускулите. Кофеинът обаче предизвиква и недостиг на инозитол и биотин, изтласква други витамини от тялото преди да могат да се оползотворят и понякога пречи на оптималното усвояване на желязото. Израелски учени установиха в нови изследвания сред хора, приемащи дневно по 5 и повече чаши кафе, значително повишаване на вредния LDL-холестерол в кръвта, докато при пиещите чай такова покачване не било наблюдавано. Следователно ако не можете (или не искате) да се откажете от любимата си напитка, трябва да включите в храненето си достатъчно концентрати, за да избегнете възможен недостиг на витамини или желязо и да намалите консумацията на кафе.

Още един много важен съвет: кафето не се смята за напитка, с която можете да задоволите потребностите си от вода. Редовните консуматори на кафе трябва да знаят, че то има диуретично действие. Който пие по една чаша мляно кафе на зърна за кратко време губи с урината и потта си по 2 чаши течности. Следователно който не пие нищо друго освен кафе може да развие с времето опасен дефицит на течности и в някои случаи дори да се обезводни. Това може да доведе до проблеми с бъбреците. За да не случва това, трябва да приемате с кафето си по една чаша вода.