Home » Здраве » Време за почивка и възстановяване II

За да се изяснят приоритетите още в самото начало, трябва да се отбележи, че успехът в една (бодибилдинг-) тренировка е резултат 70% от правилно хранене и начин на живот и само 30% от упражнения. Според Фрайбургския спортен медик проф. д-р Йозеф Койл, обаче, начинът на хранене при повечето спортисти не отговаря на техните нужди.

Днес живеем във високотехнологичен свят, в който машини и роботи ни спасяват от физически натоварвания. Не се движим повече от един астронавт в космически кораб, но ядем точно толкова (и точно толкова мазнини), колкото един здраво трудещ се селянин или занаятчия, живял преди около 100 години.

Често това води до наднормено тегло и отслабено кръвообращение и свързаните с него последствия.

Изчислявали ли сте някога теглото си по общата формула – височината в см минус 100 е равна на нормалното тегло? Ако е така, вероятно сте направили погрешен извод, защото при това пресмятане се изхожда от тяло с универсални размери, т.е. предполага се, че всички хора имат еднакво голям гръден кош и еднакво силни (дебели) крайници. За радост, такова универсално тяло не съществува. Ето една формула за изчисляване на идеалното тегло, която взема под внимание и формата на тялото – мъж с голям гръден кош и широки рамене естествено тежи повече от слаб мъж със същата височина:

Цел Описаните по-горе опасности за тялото и най-вече за мускулатурата могат да се избегнат с целенасочено трениране на мускулите. Целите могат да бъдат различни:

Балансираната тренировка е от особено значение, тъй като засилената чрез нея мускулатура – най-вече коремната и гръбната – разтоварва гръбначния стълб и някои вътрешни органи и отчасти ги защитава.

Какво представлява мускулната тренировка? Тук искам да се върна малко назад във времето. Човекът винаги е изпитвал необходимост от физическа сила и способност да премества тежки предмети. При праисторическите племена това е било свързано с оцеляването, а не толкова с желанието за здравина и добър външен вид. Още тогава силните мъже в племето са били на почит, защото благодарение на тях оцеляването е било по-вероятно (осъществимо). Не се знае с точност кога човекът е започнал да тренира за сила. Въпреки това силовите спортове и изобразяването на прояви на сила в снимки датира отдавна. Двама от първите най-прочути атлети са Евгений Сандов и Louis Cyr. Евгений Сандов е роден на 2 април 1867 г. в Кьонигсберг, Източна Прусия. Много бързо развива впечатляваща фигура на атлет. Обучава се допълнително под ръководството на професионалния тежкоатлет Луи Атила. Печели слава с множество внушителни прояви на сила и отбелязване на рекорди, за което свидетелстват различни снимки от това време. И в неговия случай се появява бизнесмен, който го отвежда в Америка, както прави Джо Вайдър с Арнолд Шварценегър! Сандов обаче се връща след това в Англия и основава там първите сериозни студиа за силови спортове! Louis Cyr, друг известен атлет, е роден на 11 октомври 1863 г. в Канада и също се прочува с множество подвизи и рекорди. През 1892 г. в английското имение на маркиз Куинсбъри Cyr възпира с ръце два коня, теглещи в противоположни посоки. За зрителите на спектакъла подобна проява на сила със сигурност е била загадка. Днес обаче науката може подробно да обясни как се натрупват сила и мускулна маса и какви процеси се извършват в мускулите по време на и след тренировка.

Следва продължение…