Home » Здраве » Време за почивка и възстановяване I

Докато начинаещите спортисти най-често грешат като започват с интензивни тренировки, хората, трениращи отдавна, обикновено не отделят нужното време за почивка и възстановяване. Смята се, че щом малкото натоварване действа добре, то по-голямото ще действа още по-добре. Това обаче не е така – в тренировките не се постига нищо насила. Физиологията на всеки спортист му позволява да се натоварва само в определени граници. Подобни грешки много често водят до изтощение,травми и, естествено, забавят напредъка.

Д-р Фредерик Хатфийлд нарича този най-разпространен между спортистите проблем „претрениране”. Тежката тренировка се отразява зле на тялото – мускулните влакна се разкъсват, натрупват се вещества с разграждащо действие, понижава се нивото на кръвната захар, тялото се обезводнява и загубва важни минерални вещества и електролити, което може да доведе до нарушаване на функцията на мускулите и нервите, а оттам и на производителността.

Противно на предишните твърдения днес единодушно се приема, че тренираният мускул се нуждае от възстановяване преди да може да се натовари отново. Това важи както за почивките между сериите, така и за времето между две тренировки. Продължителността на възстановяването зависи от някои фактори като интензивност на тренировката, генетична предразположеност на трениращия и времетраене на цялата тренировка. По принцип важи: да не се тренира в два последователни дни, и ако това все пак се прави, да се използва сплит-системата.

Атлет Време за възстановяване между 2 серии Време за възстановяване между две тренировки  Начинаещи – 2-5 минути 24-48 часа  Силови и свръхсилови спортисти 1-2 минути 3-12 часа

Възстановяване и повишаване на дееспособността

В СССР е проведено изследване с група бегачи на дълги разстояния. Различни методики на тренировка са комбинирани с мерки за физическо възстановяване. Аеробната тренировка (бързо ходене) се съчетава например със сауна, вземане на душ, плуване и приемане на напитки от въглехидрати и минерали.

В резултат на изследването се установява пряка връзка между постиженията в тренировката и мерките за възстановяване. Продуктивността се покачва с до 25% в рамките на една целогодишна програма. Тези открития могат да се приложат и в други видове спорт.  (Бернд Гьодеке, Бодибилдинг, силова и фитнес тренировка)

Основи на тренинга  На Сър Уинстън Чърчил (носител на Нобелова награда за литература за 1953 г.) се присъжда известната фраза „Никакъв спорт!”. Но и от спортисти, показвани често по телевизията, непрекъснато чувам „Спортът убива”. Винаги съм смятал, че по този начин човек се опитва да оправдае или да прикрие собственото си удовлетворение от практикуването или непрактикуването на даден спорт.

В тези изказвания вероятно се намеква за опасността от наранявания (при футбола) и риска от пренатоварване при несъобразни тренировки. Съвременният човек обаче е по-разумен – за него спортът носи полза за здравето и радост от живота.

Затова той непрекъснато се информира какво може и трябва да направи, за да е в добра форма и жизнеспособност. Вие очевидно също сте един от тези хора – в противен случай едва ли ще си купите тази книга. През последните години са проведени голям брой всеобхватни научни експерименти и изследвания върху мускулатурата и реагирането й на тренировъчни натоварвания. Така се стигна до нови и отчасти неочаквани открития. Те са залегнали в основата на следващото изложение.

Следва продължение…