Home » Здраве » Всичко за креатина 04

Чистият креатин фосфат (креатинът се разлага в тялото до креатин фосфат и едва тогава проявява действието си) не може да се резорбира (молекулата му е толкова голяма, че не може да премине от червата в кръвта), скъп е и не се понася добре при орално приемане (често се появяват стомашни болки и зачервяване на кожата) и затова отпада като суплемент.

Всички форми, при които креатинът е свързан с киселини или аминокиселини, съдържат, както горе споменахме, по-малко чист креатин от креатин монохидрата (т.е. трябва да се приема повече от тях, за да се осигури дневната доза от 3 г креатин). Те се нуждаят от по-малко вода, за да се разтворят, но това няма никакво практическо значение, тъй като спортистът и без това трябва да приема повече вода.
Ако искате да взимате вашите 3 г креатин само с 30 мл вода, можете да използвате вместо креатин монохидрат някое съединение с креатинови киселини или креатинови аминокиселини, защото само те могат да се разтворят в толкова малко вода. Този подход обаче е далеч от практиката и крие опасности, тъй като за да могат примерно бъбреците да работят добре ще ви трябват големи количества вода, в които лесно да разтворите вашите 3 г креатин монохидрат.

Ако изхождаме от едно приемане на най-малко 3 литра течности на ден, спортистът теоретически може (при 1,4-процентов разтвор на креатин монохидрат) да си набави 40 г креатин (което обаче е поне 10 пъти повече от необходимото) в монохидратна форма, без да има проблеми с разтварянето. За да се разтворят 3,4 г креатин монохидрат (което съответства на 3 г чист креатин), имате нужда от 500 мл вода, която трябва задължително да изпиете (не само за да се разтвори монохидратът, но и за да се снабдите с вода).
Много от специалните креатинови форми, които се предлагат, са направени, за да примамват с гръмки имена и неверни твърдения и да струват повече, отколкото е необходимо.

Понеже разтворимостта – както описахме по-горе – е без практическо значение по отношение на креатина, някои допускат, че креатин-киселинните съединения не натрупват непременно повече креатин в мускулите, но чрез киселините се подобрява обмяната на мазнините и/или метаболизма. Подобни твърдение са несъдържателни. Факт е, че почти всички киселини оказват положително влияние върху метаболизма, но не и в минималните количества, доставяни с креатин-киселинните съединения, а след приема на около 5-15 г киселина непосредствено преди тренировка. Който иска да използва киселините за тази цел, трябва да прибегне към специални киселини като HCA, amber acid и др. и да ги взима в подходящо количество, вместо да използва скъпоструващите милиграмове безполезни киселини, приемани с някое креатиново съединение.

Същото важи и за креатин-аминокиселинните съединения креатин-HMB, креатин-пируват, магнезиев креатин и т.н. Най-лесният начин да се заредите с HMB, пируват, аминокиселини и др. e чрез креатин монохидрат вместо с някое скъпо креатиново съединение, а HMB, аминокиселините и останалите можете да приемате отделно.

Следва продължение…