Home » Здраве » Всичко за креатина 06

Може ли действието на креатина да се засили?
Да, може и то драстично!
Решаваща роля при това обаче нямат различните видове креатин, а синергизмът на хранителните субстрати. Както вече няколко пъти отбелязахме, допълнителни хранителни субстрати са необходими както за продължителното снабдяване с АТФ, така и за изграждането на телесна и мускулна маса (креатинът не е субстрат, който може да се използва директно като градивен материал за телесен протеин, а служи като енергоносител и катализатор за изграждане на клетките). Освен това, науката и практиката доказаха, че съществува синергизъм между креатина и декстрозата, глутамина, таурина, ВСАА, суроватъчния протеин, хрома и ванадия, т.е. натрупването на креатин в мускулните клетки се усилва чрез инсулинна модулация на тези вещества и увеличената по този начин активност на АТФ от своя страна подпомага преобразуването на аминокиселини и други вещества в мускулна маса (субстратите се допълват взаимно в своето действие).

Наред с тези познати механизми на синергизъм, има някои субстрати (като алфа-липонова киселина, бета екдистерон, bitter melon екстракт, MHCP, 4-хидрокси-левцин, пинитол и много ароматизирани растителни екстракти), които работят на синергичен принцип както с креатина, така и с аминокиселините, протеините, въглехидратите, витамините и други вeшества-регулатори. Това синергично взаимодействие обикновено се нарича креатин-транспортна матрица, понеже с помощта на въпросните хранителни вещества намиращия се в кръвта креатин се натрупва по-лесно в мускулните клетки.

Заради конкурентната борба между фирмите-производители повечето синергични субстрати се пазят в тайна и се представят като “функционални ароматни вещества”.

На потребителя тогава не му остава нищо друго освен да потърси някой компетентен производител и/или да сравни отблизо действието на различните продукти, понеже е възможно някои продукти, чийто състав е напълно идентичен, да се различават в действието си заради различните “функционални ароматни вещества”, които се съдържат в тях.

Едва 1-2 % от споменатите ароматни вещества са способни да подсилят с подходящи инсулогенни или анаболни растителни екстракти, като бета екдистерон, bitter melon, пинитол или 4 HIL, действието на една креатин-транспортна матрица с 30 до 40%. Те обаче съставляват близо половината от цената на продукта, защото струват много повече от креатина, протеина или аминокиселините.

Дозировка
По-рано препоръчванaта доза от 20 г креатин дневно през първата седмица и след това 6 г дневно в продължение на няколко седмици, последвано от няколкоседмична пауза, е вече отживелица.

В идеалния случай, взимайте 3 г креатин дневно, най-добре под формата на някоя от актуалните all-in-one формули на компетентен производител, която съдържа нужните за максимален мускулен растеж и сила аминокиселини, протеин и синергични косубстрати.

Допълнителни ергогеници
С една от описаните по-горе all-in-one формули ще покриете 80% от субстратите, допълващи пълноценното хранене. Който иска да увеличи това количество, трябва да изпита сам различните видове суплементи. Опитът показва, че добри резултати могат да се постигнат с приемане на ВСАА непосредствено преди или по време на тренировка. Възможно е обаче (като хардгейнър) да имате нужда от допълнителна въглехидратно-протеинова формула, като софтгейнър – от протеинов концентрат като частичен заместител на храненето, като по-възрастен атлет – от модулатор на тестостерона и др., за да отбележите оптимални постижения. Няма общовалидно правило за покриване на останалите 20% – те трябва да се проверят по метода на налучкването, но може би това е интересното в спорта.