Home » Здраве » Гориво за живот / ПРОТЕИНИТЕ IX /

По-нови изследвания на Falvo и др., Vucovich и др., и Burke и др., обхващащи големи периоди от време, недвусмислено доказват, че по-високият прием на протеин при силовите спортисти води до значително по-голямо натрупване на сила и мускулна маса в ДЪЛГОСРОЧЕН план!
Спорове като този имаше и около въпроса за скоростта на смилане на протеините, т.е дали бързо смила…емите протеини като суроватъчния протеин изолат и соевия протеин изолат или бавно смилаемите протеини като казеина са по-ефективни за постигане на нетния протеинов баланс (разликата между синтезата и разграждането на протеин в организма).
Някои изследвания сравниха суроватъчния протеин с казеина в различни количества и отчетоха стойностите на аминокиселините и L-левцин в кръвта. Други пък сравниха смеси от свободни аминокиселини със суроватъчен протеин и казеин и отчетоха каква е разликата между приемането на суроватъчен протеин и свободни аминокиселини наведнъж и приемането им в няколко малки хранителни дози през 3 часа. Днешните данни показват, че значително влияние върху нетния протеинов баланс има както скоростта на смилане на протеините, така и съставните аминокиселини (т.е. качеството на протеините).
Ето защо, най-големи предимства има непрекъснатото приемане на бързо смилаеми, съответно бързо резорбиращи се протеини или аминокиселинни смеси с високо съдържание на ЕЕА, ВСАА и преди всичко L-левцин в продължение на дълги периоди от време и в малки равномерни количествени единици. В този случай, синтезата на протеин е най-голяма, а разграждането му е също толкова ниско, колкото при приемането на казеин, чрез което може да се постигне отличен нетен протеинов баланс.
ВСАА и особено L-левцинът играят много важна роля в този процес. За разлика от останалите аминокиселини, ВСАА не се разграждат в храносмилателния тракт и не се преобразуват в черния дроб, а попадат директно в кръвта, където повишават способността на намиращите се там аминокиселини да стимулират синтезата на мускулен протеин. От друга страна, L-левцинът дава сигнал на организма за увеличеното количество постъпил протеин, което също стимулира неговата синтеза (по-нататък ще се спрем по-подробно на това).
Следва продължение…