Home » Здраве » Гориво за живот / ПРОТЕИНИТЕ V /

Биологичната стойност на белтъците се определя именно от съдържанието на незаменими аминокиселини. Така се различават биологично полезни и по-малко полезни белтъци. Колкото хранителните белтъци са по-близки по структура до тези в човешкото тяло, толкова по-висока е тяхната биологична стойност. По принцип може да се каже, че животинските белтъци са с по-висока стойност от растителните. Ако се приеме, че биологичната стойност на животинските белтъци е 100%, растителните ще имат стойност от 50%. Затова при консумация на белтъци трябва да се следи за спазване на съотношение животински-растителни 2:1 до 3:2.

Това означава, че по-малко ценните растителни белтъци могат да повишат стойността си чрез приемане на животински. Белтъчни комбинации, които се взаимодопълват добре, са например:

– пълнозърнеста храна с мляко, (мюсли) – хляб с колбас, сирене, мляко или яйца – картофи с яйца, мляко, месо или риба

По правило, биологичната стойност на хранителните протеини трябва да е по възможност висока, защото колкото по-висока е тя, толкова по-сигурно е, че всички необходими за изграждането на клетките аминокиселини ще се съдържат в правилно съотношение в протеина. Балансираното смесване на растителни и животински протеини отговаря на средна до висока биологична стойност.

Който иска да увеличи приема си на протеин с протеинови концентрати и/или аминокиселинни препарати, трябва да прави следните разлики:

Ако протеиновите концентрати се използват като допълнение на бедно на протеини хранене, тяхната биологична стойност трябва да е висока. В повечето случаи това са концентрати, които съдържат няколко вида протеин.

Ако протеиновите концентрати се вземат с цел проява на тяхното функционално действие, по-важна е не биологичната стойност, а източникът на протеин. Тук най-вече ще споменем соевия и суроватъчния протеин.

Ако протеиновите концентрати се приемат с цел достигане и запазване на слаба фигура под формата на протеинова напитка преди хранене, съществена роля играят т.нар. термогенен ефект и стойността на насищане. Тук най-важни са концентратите от няколко източника на протеин (казеин, пшеничен, яйчен протеин и др.).

Ако протеиновите и/или аминокиселинните концентрати се прилагат с цел усилване растежа на мускулите и тялото, респ. бързо възстановяване след интензивно физическо натоварване, ситуацията се усложнява значително. Затова, в следващите страници ще разгледаме по-подробно този случай.

Следва продължение…