Home » Здраве » Гориво за живот / ПРОТЕИНИТЕ VIIІ /

Хората с наднормено тегло също могат да задоволят потребностите си със сравнително висока доза протеин от 1,5-2 г/кг тегло дневно. Те обаче трябва, при повишаване на протеиновия прием (което стимулира обмяната на мазнини и изгарянето на калории), да намалят консумацията на мазнини и въглехидрати, т.е. веществата, водещи към затлъстяване в крайна сметка биват заместени от веществото протеин, което помага за отслабване.

Ясно е, че недостатъчният прием на протеин и аминокиселини няма да достави нужния градивен материал и трябва да се избягва. По-малко известен е фактът, че ПРЕКОМЕРНАТА употреба на протеин се отразява зле не само на здравето, но и на производителността и дори на изграждането на мускулните клетки. Така се стига до отслабване на бъбреците, сухожилията, ставите, костите, връзките, хрущяла и дори мускулатурата, т.е. засяга се почти цялата обмяна на веществата (разграждане на витамини, минерали, образуване на пикочна киселина и амоняк, промяната на pH в клетките затруднява протичането на ензимно катализираните обменни реакции и т.н.)

Оптималното количество протеин и аминокиселини за състезаващия се спортист. Спортистите, като децата, имат по-високи и специфични потребности от протеин и аминокиселини. Докато децата обаче са достатъчно осигурени с 5 пъти повече биологично високостойностен протеин (изчислено на кг телесно тегло) от нормалното, балансирано хранене и в критичните случаи с биологично високостойностен протеинов концентрат, възрастният състезаващ се спортист има някои по-специфични потребности.

Протеиновите нужди на спортистите дълго време бяха обект на спорове, породени от противоречиви изследвания, голяма част от които провеждани в сравнително кратки срокове. Действително беше доказано, че приемането на 2,77 г протеин дневно на кг тегло при силовите спортисти води до по-добър азотен баланс в тялото, отколкото дневната доза от 1,2 г на кг тегло. Не беше отчетена обаче значителна разлика по отношение изграждането на чиста мускулна маса (lean body mass). В същото време изследванията показаха, че спортистите привикват към увеличения прием на протеин и организмът им започва да го използва като енергиен субстрат, а не толкова като градивен компонент на мускулите. Тези и подобни заключения оставят отворен въпроса за оптималния прием на протеини от спортисти. Увеличеният прием беше също толкова препоръчителен, колкото и умереният

Следва продължение…