Home » Здраве » Гориво за живот / ПРОТЕИНИТЕ XIII /

Почти всички по-ранни изследвания сравняваха суроватъчния протеин с казеина (тези изследвания в по-голямата си част бяха спонсорирани от лобисти на млечната индустрия), докато сериозни съпоставки между смесите на свободни аминокиселини със соев протеин почти не се правеха.

Едва през последните години започнаха да се сравняват изследователски ЕАА и соевият протеин с млечния, респ. суроватъчния протеин, по отношение на общия протеинов синтез в организма, натрупването на мускули и хормоналната модулация.

Съвременни данни показват, че върху нетния протеинов баланс значително влияние оказва както скоростта на смилане на протеините, така и съставът на аминокиселините. При това бързосмилаемите протеини, т.е. суроватъчният и соевият протеин,  или смеси от тях, приети на няколко малки порции през деня, са еднакво ефективни за мускулния растеж и по-ефективни от бавните протеини. Освен това, комбинацията от соев и суроватъчен протеин поддържа по-добро съотношение тестостерон/естрадиол в сравнение с отделните протеини. (D. Kalman и сътр., Journal of the Int. Soc. of Sports Nutrition, юли 2007 г.).

Фактът, че соевият протеин е точно толкова ефективен за натрупване на мускули, колкото суроватъчният протеин, и че комбинацията от двата протеина (поради по-добрия хормонален отговор) е идеалната формула за спортиста, съответства на доказаните още преди 20 години от проф. Цветков (София) резултати от изследванията му върху добавките от соев протеин сред български елитни спортисти. Най-сетне е сложен край на „приказките“ за „лошия“ соев и „добрия“ суроватъчен протеин, и на мита, че соевият протеин вреди на тестостерона.

В случай, че бързите протеини (от суроватка, соя или смес от двете) се приемат на няколко малки порции през деня, синтезът на протеини в тялото (анаболизмът) ще бъде най-висок и в същото време разграждането (катаболизмът) на протеини ще бъде точно толкова ниско, колкото е при консумацията на бавни протеини (казеин), в резултат на което се постига най-добрият нетен протеинов баланс за организма. От изследванията става ясно, че за поддържане на високо ниво на протеинов синтез (освен голямата скорост на смилане) е важно и наличието на висок дял от есенциални аминокиселини (ЕАА) в състава на протеините.

Чрез смесване на различни видове протеин със свободни аминокиселини или чрез различни комбинации на двете могат да се измерят ЕЕА-наситени и същевременно идеално балансирани аминокиселинни стойности, необходими за растежа, при което обаче трябва да се обърне внимание на научните факти и да не се гледа първо цената – иначе трениращият ще постига аминокиселинен баланс, който няма да доведе до синтеза на мускулен протеин, а само до натрупване на повече протеин в организма. Тези нови данни поставят комбинациите от свободни ЕЕА отново в центъра на вниманието.

Следва продължение.