Home » Здраве » Какво е полезно да знаем за белтъците (протеините) 05

Триптофан
Наред с витамин B6, ниацин (или ниацинамид) и магнезий триптофанът е необходим за мозъчната дейност. Той стимулира формирането на невротрансмитера серотонин в мозъка, чието действие намалява стреса и повишава секрецията на растежен хормон от хипофизата.

Тирозин
Тирозинът поддържа функцията на надбъбречната, щитовидната и хипофизната жлеза и образуването на червените и белите кръвни телца. Има важно значение за стимулирането и регулирането на мозъчната дейност и силно подобрява настроението. Поради тази причина успешно се прилага при лечение на депресии.

Валин
Валинът е третата от споменатите по-горе верижно-разклонени аминокиселини. Недостатъчният прием на витамин B6 води до недостиг и на тази аминокиселина.
Стандартни препоръчителни дози

Наръчникът на Американската национална академия на науките определя следните препоръчителни количества от трите аминокиселини:
Изолевцин     12 мг/кг дневно
Левцин          16 мг/кг дневно
Валин            14 мг/кг дневно

Количествата обаче са установени в проучвания, в които са използвани междувременно остарели технологии. Потребностите от аминокиселини обикновено се изчисляват на базата на азотния баланс. Днес с помощта на новите кинетични методи и радиоактивността са възможни много по-точни анализи. Учените В.Р. Йънг и Д.М. Биър разработиха метод за измерване кинетиката на обмяната на аминокиселини чрез продължително и непрекъснато внасяне на изотоп. В Масачузетския технологичен институт е изследвана кинетиката на левцина при прием на различни дози от него от млади нетрениращи мъже. Резултатите показват, че при повишаване с 25% на стандартната препоръчителна доза балансът на левцина при тези мъже е отрицателен. В такива условия става невъзможно оптималното запазване на мускулната тъкан. Според изследването, дневните нужди от левцин при нетрениращи хора! възлизат на 2040 мг/кг. В същата лаборатория са проучени и потребностите от валин, като направените заключения и тук говорят за приемане на не по-малко от 40 мг/кг дневно, което надвишава с почти 300% препоръчваните досега дози.

Следователно нуждите на силовите спортисти трябва да са значително по-големи, понеже според най-новите изследвания организмът използва много повече протеин, отколкото се предполагаше досега. В това отношение най-голямо значение има разграждането на верижно-разклонени* аминокиселини. Група учени смятат, че при двучасова тренировка на колоездачен енергометър с натоварване 55% от максималния разход на кислород се окисляват 90% от стандартното препоръчително количество левцин (окисление = изгаряне).

Следва продължение…