Home » Здраве » Какво е полезно да знаем за белтъците (протеините) 08

Енергийна обмяна
Снабдяването на мускулите с енергия се регулира от някои основни функции, които трябва да се познават от всеки, който се стреми да натрупа мускули и сила. Мускулите си набавят енергия от три основни източника: от енергийните запаси в самите мускули (анаеробно), от черния дроб и от телесните мазнини (аеробно), при което важна роля играе черният дроб.

Скелетните мускули на един нормален мъж съставят около 40% от телесното му тегло. Те изгарят 40% от всички калории, които тялото използва в състояние на покой. Това означава, че мускулатурата непрекъснато изразходва енергия, дори тогава, когато не е натоварена.
Таблиците по-долу показват основната обмяна и енергоразхода при различни видове спорт, изчислени в kcal в зависимост от ръста в см и теглото в кг при 20 до 30 годишни.

Следващата таблица 11 показва изчисления енергоразход при различни видове спорт.

Дневният енергиен разход включва:

• основна обмяна
• енергоразход в свободното време
• енергоразход при трудови дейност и
• енергоразход по време на тренировка.

Стойностите по-долу са взети от горните таблици. Показан е пример с мъж с тегло 80 кг, ръст 1,80 м и упражняващ средно тежка работа. Разходът от калории при вдигане на гири в този случай възлиза на 300 до 700 kcal/ час.
Основна обмяна    около 1900 kcal
Енергоразход в свободното време     около 350 kcal
Енергоразход при трудови дейност     около 600 kcal
Междинна сума     2850 kcal
Енергоразход по време на тренировка (3 часа)    около  1500 kcal
Крайна сума     4350 kcal

Тази енергия се доставя главно от въглехидратите и мазнините.

*Верижно-разклонени аминокиселини – поради своята химична (разклонена) структура есенциалните (жизненоважни) аминокиселини левцин, изолевцин и валин се наричат още верижно-разклонени, съотв. на английски Branched-chain amino acids (BCAA).

(Бернд Гьодеке, Бодибилдинг, силова и фитнес тренировка)