Home » Здраве » Какво е полезно да знаем за белтъците (протеините) 02

На практика всички функции на тялото – от изграждането на мускулна тъкан до извършването на най-малките движения – се контролират от ензими. Ензимите обаче са протеини, а всички протеини се състоят от аминокиселини. Поради тази причина обмяната на белтъци е от основна важност за човека и от решаващо значение за бодибилдера и в частност за (силовия) спортист. Изследвания, проведени през 1979 г. от отдела по приложна биология към Масачузетския технологичен институт показват, че съществува тясна зависимост между протеиновия баланс и растежа на мускулите в тялото и приемането на аминокиселини. В опити с животни е установено, че използването на незаменими аминокиселини за синтеза на протеин и оттам за изграждане на мускулна маса зависи от приема на такива аминокиселини. Аминокиселините са по-малки молекули, познати като градивни елементи на белтъците. От 22-те аминокиселини, изграждащи белтъците, някои са в недостатъчно количество, а други в излишък в храната.

Различават се 10 вида есенциални (жизненоважни, незаменими) и 12 вида неесенциални аминокиселини. Заменимите аминокиселини могат да се синтезират сами от организма, но незаменимите трябва да се набавят редовно и в достатъчни количества с храната. Тъй като тези 10 аминокиселини са неизменно необходими за синтезата на телесни белтъци, те се означават като незаменими или есенциални. Ако липсва само една от тях, белтъчната синтеза ще се наруши или ще спре напълно. Затова от гледна точка на натрупването на мускулна маса и сила е много важно да се знае какви са нуждите от незаменими аминокиселини и как те могат да се покриват с храната и аминокиселинните концентрати.

Бележка на редакцията: Жизненоважните (есенциални) аминокиселини са 8 вида, докато останалите по принцип могат да се синтезират сами от човешкия организъм.
10-те есенциални аминокиселини са:

изолевцин, левцин, валин, лизин, метионин, фенилаланин, треонин, триптофан, аргинин и хистидин.

Първите три от тях – изолевцин, левцин и валин – са особено необходими за строежа на мускулите. Приблизително 35% от мускулатурата е изградена именно от тези аминокиселини.

Неесенциалните аминокиселини са:
аланин, аспарагин, аспарагинова киселина, цистеин, цистин, глутамин, глутаминова киселина, глицин, хидроксипролин, пролин, серин и тирозин.
Следват по-важните характеристики на някои аминокиселини.

Аргинин
Аргининът и орнитинът са известни като „динамичното дуо” сред аминокиселините. Аргининът е необходим за нормалното функциониране на хипофизната жлеза. Заедно с орнитин, фенилаланин и други вещества той се използва, както триптофана, при синтезата и секрецията на растежния хормон от хипофизата. Потребността от аргинин е особено голяма при мъжете, тъй като в спермата се съдържа 80% от това протеин-изграждащо вещество. В двойно-сляпо проучване сред млади бодибилдери италианските доктори Луиджи Бутурини и Масимо Спатини от университета в Палермо откриха, че групата, която получава аргинин изгражда много повече свободна от мазнини маса, отколкото плацебо-групата. На участниците са давани три пъти дневно по 2 г аргинин хлорид. Резултатите обаче не бива да се приемат безрезервно. Аргининът благоприятства растежа на редица видове вируси и може да доведе до повишено образуване на амоняк и пикочна киселина.

Аланин
Аланинът участва в регулацията на нивото на кръвната захар и доставянето на енергия. Може да се синтезира от верижно-разклонени аминокиселини – процес, който се наблюдава винаги когато кръвната захар е ниска, а в приетата храна липсват въглехидрати. Тогава за синтезата на аланин се използва и разгражда мускулна тъкан!

Следва продължение…