Home » Здраве » Кръвообращението – пътят на кръвта 05

В кръвообращението:

пренастройка на кръвообращението под действие на вегетативната нервна система, т.е. намаляване на сърдечната работа чрез намаляване честотата на сърдечните съкращения. Това означава: по-нисък пулс в покой и при физическо натоварване;
по-малко покачване на кръвното налягане поради намалено съпротивление на кръвоносните съдове;
подобряване на способността за максимално усвояване на кислород;
увеличаване на кръвоснабдяването на коронарните съдове, а оттам и по-добро оросяване на сърцето с кислород при натоварване;
повишаване скоростта на сърдечните съкращения, а оттам и по-добро оросяване на тъканите и органите и по-бърза регулация на разпределянето на кръвта (от неактивните към активните мускули, където има спешна нужда от нея);
ударният обем на сърцето се покачва: кръвта се изтласква не само по-бързо, но и в по-големи количества при всеки удар на сърцето;
образуване на нови кръвоносни съдове (капиляри);
при много големи тренировъчни натоварвания може да се стигне до хипертрофия на сърдечния мускул („спортно сърце”), т.е. сърдечният мускул става по-силен, а сърцето може да увеличи размерите си без да се застраши здравето на човека.

В кръвта:

кръвният обем (общото количество кръв) нараства;
червените кръвни клетки се увеличават;
общият хемоглобин се покачва;
всичко това води до по-добри възможности за транспорт на кислород.

В дихателната система:

Увеличаване на жизнената вместимост на белите дробове и намаляване на остатъчния обем, т.е. подобряване на дихателната дейност, т.е. задух се появява едва при по-голямо натоварване.

В обмяната на веществата:

намаляване нивото на млечната киселина (отпадъчен продукт, който трябва да се транспортира чрез кръвта извън тялото) при натоварване;
регулация на нивото на кръвната захар;
подобряване на възможностите на черния дроб по отношение обмяната на веществата;
стимулиране на бъбречните функции;
увеличаване на HDL-холестерола (high density lipoproteins – липопротеини с висока плътност, добър и полезен холестерол), който предпазва от артериосклерозни промени на кръвоносните съдове.

Време за проява на реакциите
Всички тези положителни въздействия от тренировката за издръжливост се забелязват в някои случаи още след 4 седмици ежедневни тренировки от по около 20 минути. Те се установяват особено лесно по намалената пулсова честота в покой (при отсъствие на натоварване). По-продължителната тренировка води до по-голямо понижение на сърдечната честота в сравнение с тренировката за издръжливост според т.нар. интервален принцип. Ефект обаче може да се постигне и при трениране 2 пъти седмично в продължение на съответно 30-40 минути. Тук е мястото да припомним, че този вид тренировка е много подходяща за сваляне на излишното тегло чрез сравнително висок прием на калории.

Обобщение
Добрата обща аеробна издръжливост и добрата динамична, както и статична издръжливост повлияват благоприятно развитието на мускулите по отношение увеличаването на напречното сечение и силата, защото:

се извършва по-добро снабдяване с капиляри, т.е. увеличаване на обменната повърхност между капилярите и мускулните влакна с цел по-голямо кръвоснабдяване на мускула;
по-добро и по-бързо снабдяване на мускулните клетки с хранителни вещества;
по-бързо възстановяване (ресинтеза на АТФ = аденозинтрифосфат, високоенергетично съединение, и на КФ = креатин фосфат, друго богато на енергия съединение);
по-бърза и по-добра възможност за почивка между натоварванията в тренировъчните паузи, както и след по-продължителни натоварвания, т.е. между дните за тренировка.

(Бернд Гьодеке, Бодибилдинг, силова и фитнес тренировка)