Home » Здраве » Мазнините ни правят здрави, силни и стройни 02

Често критикуваните наситени мастни киселини, които приемаме с храната, също оптимизират обмяната на веществата (въпреки че не са жизненоважни). Фактът, че оптимален растеж се постига при съотношение на наситените към ненаситените мастни киселини 3:7 показва, че нашият организъм се нуждае както от незаменимите ненаситени мастни киселини, така и от известно количество заменими наситени мастни киселини.

Ясно е, че организмът се нуждае както от наситени, така и от моно- и полиненаситени мастни киселини, за да се развива оптимално. Проблема, свързан със синтезирането на всички необходими за оптималното развитие мастни киселини от линолова и алфа-линоленова киселина, успяхме лесно да решим с добавянето на наситени и мононаситени мастни киселини.

Това решение обаче ни изправя пред нов проблем. Мастните киселини, които приемаме с храната, се конкурират за ензимите десатурази. Делта-6 десатуразата има висок афинитет както към линоленовата, така и към линоловата киселина,а от друга страна, афинитетът му към линоловата е по-висок от този към олеиновата киселина. С други думи, ако внасяме прекомерни количества от дадена мастна киселина, останалите мастни киселини, нужни за оптимално функциониране на организма, ще бъдат в недостиг, тъй като ензимите десатурази ще бъдат заети с големите количества мастна киселина.

В крайна сметка, трябва да се намери баланс между мастните киселини, който да гарантира, че при генетично зададените възможности на ензимите десатурази всички мастни киселини, от които се нуждае човешкият организъм за оптималното си развитие, ще се налични в достатъчни количества и ще се синтезират ендогенно.

Оптималният мастно-киселинен баланс:
Оптималният растеж, доброто здраве и високата производителност се постигат чрез приемането на мастни киселини от съответно 30% наситени мастни киселини (животинска мазнина), 35% мононенаситени мастни киселини (преди всичко омега-9), 23% от диненаситени мастни киселини (омега-6 линолова киселина) и 12% от полиненаситени мастни киселини (омега-3 алфа-линоленова киселина, но също и рибните мазнини DHA и EPA).

Следва продължение…