Home » Здраве » Мазнините ни правят здрави, силни и стройни 05

Индустриално производство на масла и неговите недостатъци
Маслата се извличат с екстракция и/или механично пресоване от маслени култури.  СО2-екстракцията е най-скъпият метод, следван от пресоването – и по двата начина се извличат сравнително висококачествени масла. По-евтини, но не толкова висококачествени масла се извличат с екстракция с разтворители (предимно хексан и бензин).

Механичната “студена преса” и високотехнологичната СО2-екстракция често се представят като “супер-добри”, но това само донякъде е така, защото маслата всъщност са добре „стривани” и в индустриалното производството рядко се извършва истинска „студена преса”, иначе добивът би бил много малък.

За да не се развалят прекалено бързо, маслата трябва да се рафинират. При тази преработка се губи значително количество от ценните от хранително-физиологична гледна точка вещества, съпътстващи мазнините (лецитин, холин, ензими, фитостероли, второстепенни растителни вещества). При търговските масла, предназначени за дълго съхранение, това обаче е неизбежно.
Като цяло, дори и най-доброто и скъпо масло, купувано от магазините, не може да се сравнява с маслото, получено от пресоване на пресни семена. До това високо качество се доближават видове масла с надписи като “студено пресовано”, “нерафинирано”, “virgin”, “extra virgin”, “native”, “extra native”, при условие, че не са прекалено стари.

Именно нерафинираните видове масла са краткотрайни и трябва да се купуват толкова пресни, колкото е възможно.
Особено бързо се развалят нерафинираните масла, съдържащи омега-3 мастни киселини, което се дължи на голямата активност и нетрайност на тези мастни киселини. Докато зехтина и маслото от рапица, издържат със своите омега-9 мастни киселини месеци наред, лененото и конопеното масло се развалят само след 3-5 месеца и придобиват горчив и гранасял вкус.
Нека да е ясно: в Германия се срещат всякакви видове зехтин и рапично масло, но много малко видове конопено и почти никакво качествено ленено масло. Затова е по-добре да приемате директно конопени и ленени семена, които (според нуждите ви) може да смелите с кафе-машина. Така освен с идеални мастни киселини, ще се сдобиете и с ценен протеин, баластни вещества и всички второстепенни вещества от двете растения.

Опасните трансмастни киселини
Тези нетипично изменени и много нездравословни мастни киселини почти не се срещат в природата и се получават с целенасочено загряване на мастни киселини. Съдържат се предимно в продукти с “втвърдени” мазнини. Винаги избягвайте трансмастните киселини и готови продукти, които съдържат “втвърдени мазнини”! Не загрявайте прекалено много и за прекалено дълго олиото и маслото. Често сменяйте филтъра на вашия фритюрник и имайте предвид, че това много пъти не се прави в ресторантите. Избягвайте пържени картофи, смесите за сладкиши, готовите сосове, кроасаните, хляба за тост, чипса и всичко, което се приготвя във фритюрник. Приемайте маргарин само ако на него има надпис “не втвърден”.