Home » Здраве » Мазнините ни правят здрави, силни и стройни 01

Близо 70% от населението на индустриалните страни умира от болести, като най-честите причини са сърдечносъдовите заболявания (43.8%), раковите заболявания (22.4% ) и диабета (1.8%). Около 50% от това население страда от наднормено тегло и мазнините допринасят за тези проблеми.

През последните години, благодарение на изследването Nurses Health Study се установи, че въглехидратите имат не по-малка вина за поява на болести от мазнините и че двете вещества са най-опасни за здравето.
Принципно се смята, че количеството и видът на мазнините и въглехидратите са от решаващо значение за физическото ни здраве, сила, жизненост и стройна фигура.

Без мазнини не може!
Мазнините са главно енергиен доставчик. Но тъй като в нашия начин на живот почти не се нуждаем от енергия, те се натрупват като телесна мазнина в нашия организъм.

Все пак не можем да се откажем от тях, защото (както протеините) те са съставна част на мембраните на почти всички телесни клетки и основен компонент в нервните и мозъчните клетки. Освен това, мазнините се използват за изграждането на хормони, за улесняване на кръвопотока, за защита на вътрешните органи, за половите органи и за безброй важни функции на организма.

Мазнините са необходими за здравето, растежа, дееспособността и за живота като цяло, но нас ни трябва точното количество от тях (прекалено малкото вреди също толкова, колкото и прекалено многото) и, както след малко ще разберете, подходящия вид мазнини в правилното количество.

Различните видове мазнини и тяхното действие:
Мастните киселини в състава на мазнините определят доколко те са полезни за здравето, дали ще служат като доставчик на енергия, дали ще се запазят като телесна мазнина или не, дали ще се използват по-скоро за образуване на хормони или за нормалното развитие на мозъка или ще допринесат за оптимален растеж на тялото.

Единствено линоловата киселина (омега-6 мастна киселина) и алфа-линоленовата киселина (омега-3 мастна киселина) са незаменими, т.е. трябва да се набавят задължително с храната. От тях организмът може сам да синтезира всички останали мастни киселини, нужни за поддържане на здравето.

Синтезата на различните нужни за организма мастни киселини се осъществява чрез ензимите делта-9, делта-6, делта-5 и делта-4 десатураза. При тях има известен недостиг, тъй като ензимната активност е ограничена и по принцип организмът може да си набави от линоловата и алфа-линоленовата киселини само онези мастни киселини, които са му жизнено необходими, но не водят до оптимална производителност.

Една от „хитростите”, с които очевидно си служи природата, е да няма почти нито един хранителен продукт, в които да се съдържат само споменатите незаменими мастни киселини, така че на практика организмът синтезира ендогенно нужните му ненаситени мастни киселини от (не жизненоважната) мононенаситена (омега-9), диненаситената (жизненоважна) линолова (омега-6) и триненаситената (жизненоважна) алфа-линоленова (омега-3) мастна киселина.

Следва продължение…