Home » Здраве » Мазнини 02

Важни функции

Мазнините от храната са от изключително значение. Те служат за изграждане на клетъчните мембрани и допринасят за образуването на холестерол (вж. следващата точка), който е важен елемент от клетъчната структура. Мазнините участват в синтезирането на половите хормони и адреналина, помагат за производството на витамин D, имат значение за съхранението и транспорта на мастноразтворимите витамини A, D, E и К, и са крайно необходими за възстановяването на разрушени тъкани. Други техни функции са изграждането на защитна обвивка около важни вътрешни органи, както и тяхната топлоизолационна функция за предпазване на тялото от изстудяване.

Кафяви мастни клетки

Нови изследвания показаха, че тялото ни съдържа около 1% кафяви мастни клетки. Това са специални мазнини, изградени от митохондрии – микроскопичните структури „(електроцентрали”), с които вече се запознахме при описанието на мускулните клетки и които произвеждат необходимата за движението на тялото енергия. Те са действително кафяви на цвят, откъдето идва и името им, и в тях се крие ключът към наскоро откритата възможност за разграждане на мазнините – т.нар. термогенеза, тъй като те изгарят белите, нормални мазнини, за да произвеждат нужната енергия, респ. топлина. В рамките на 24 часа кафявите мазнини могат да разградят два пъти повече мазнини, отколкото е собствената им маса. Тъй като произвеждат и топлина, те се наричат още термогенни мастни депа.

Както вече споменахме, мазнините са най-концентрираният източник на енергия, в един килограм от тях се съдържат около 9000 kcal. Тъй като в тялото има повече мазнини, отколкото въглехидрати, именно те се използват като енергиен източник при по-продължителна тренировка. Една голяма част от енергийните нужди на ненатоварваните мускули също се покрива от мастните киселини в мускулните клетки. По отношение на енергийната печалба, трябва да се отбележи, че при мазнините скоростта на отделяне на енергия за единица време е наполовина по-ниска от тази при въглехидратите. От една страна, мазнините имат предимството, че са неизчерпаем източник на енергия, но от друга – енергийната печалба от тях, измерена спрямо количеството на изразходвания кислород, е първо по-малка и второ – по-бавно става използваема.

Какво се разбира под „изгаряне на мазнини”?

По-голямата част от приетото „гориво” се използва от мускулатурата. Чрез поредица от сложни биохимични реакции всички енергийни източници се използват за синтезата на богатите на енергия молекули АТФ (аденозинтрифосфат). Както вече казахме в т. „Производство на енергия”, главният източник на енергия е глюкозата, защото тя може да се преработва много бързо и ефективно. Когато клетката е изразходвала цялата налична глюкоза, тя започва да използва мастни киселини или аминокиселини за синтезата на АТФ. Но тъй като разграждането на хранителните мазнини до усвоими мастни киселини отнема много време (както споменахме по-горе), за осигуряване на енергия първоначално се използват ценни аминокиселини. Това може да доведе до отрицателен азотен баланс, поради което самите мускулни клетки трябва да осигуряват нужните аминокиселини. Идеалният вариант би бил ако разполагаме с мазнина, която можем да приемаме, да усвояваме бързо и да използваме за снабдяване с енергия. Така бихме могли да се възползваме от високото енергийно съдържание на мазнините и бихме натрупвали по-малко мазнини. Такава мазнина обаче не съществува или напротив?

Следва продължение…

fats