Home » Здраве » Най-добрите суплементи за модулиране на тестостерона 02

В практиката Tribulus terrestris има сравнително висок процент на неефективност, т.е. 30% от употребяващите го са много доволни, 30% го намират за добър, но 40% не забелязват никакъв ефект. Тези съществени различия в действието могат да се обяснят с възможността за преобразуване на сапонините в биодостъпна форма под действието на чревните бактерии, която за всеки човек е индивидуална. За съжаление точно спортистите имат лоша чревна микрофлора и често приемат бедна на баластни вещества храна.

В заключение остава да кажем, че претренирането смъква нивото на тестостерона и в някои екстремни случаи до такава степен, че дори описаните по-горе суплементи не могат напълно да го възстановят. Затова, молим, тренирайте с мярка.

По възможност избягвайте следните забавящи секрецията на тестостерон вещества и фактори, понеже те са по-вредни, отколкото се смята:

външно приети хормонални заместители
– високодозирани мелатонин добавки
– прогестерон добавки
– аспирин
– синтетични успокоителни
– прекалено много алкохол и никотин
– наднормено тегло
– прекален стрес
– пренатоварване при състезателните спортове
– краткото интензивно натоварване повишава, а прекалено дългото изморително натоварване понижава нивото на тестостерон
– трансмастни киселини (твърди мазнини в пържените картофи, чипса, печените изделия и силно нагорещената мазнина).

Какво подобрява ендогенната (вътре в организма) синтеза и активност на тестостерона?
– почивка (без продължителен стрес), отпуснатост, добър сън, секс
– кратки, силно интензивни спортни натоварвания, придружени обаче от почивка
– инсулинът понижава нивото на SHBG и така увеличава количеството на свободния тестостерон в тялото. При това трябва да се внимава количеството на въглехидратите да е ниско (следователно приемайте hi mol въглeхидрат хидролизати и растителни екстракти за модулиране на инсулина)
– трябва да се приемат достатъчно (но не прекалено много) мазнини и то моно- и полиненаситени мастни киселини, както и наситени мастни киселини, вкл. arachidion-киселина (месо). По правило 25-30% от ежедневния калориен прием трябва да се покрива с мазнини.
– повишеният прием на протеин също като инсулина понижава нивото на SHBG и увеличава количеството на свободния тестостерон
– глутаминът/глутаминовата киселина покачват нивата на ЛХ (лутенизиращ хормон) и ФСХ (фоликулостимулиращ хормон)
– витамин А е небходим за регулацията на тестостерона
– фитостероли от растителни масла и зеленчуци
– pygeum (пигеум) и saw palmetto (сао палмето) предотвратяват уголемяването на простата, като сао палмето намалява превръщането на тестостерон в ДХТ (дихидротестостерон)
– пигеумът и екстрактите от коприва (воден екстракт от корените), белият шампион, лигнаните, фитостеролите полифеноли от гроздови зърна, хризин (от семената на морковите и от прополиса), както и цинкът задържат ароматазата (превръщането на тестостерон в естрогени)
– екстрактът от овес видимо освобождава свързания с SHBG тестостерон, но качеството е определящо (овесените семена не помагат)
– чубрица (съдържа прекурсори за адреналина и половите хормони)
– минералите бор, калий, селен, цинк и магнезий са важни за баланса на тестостерона
– даидзеинът от соята видимо повишава синтезата на тестостерона при мъжете и я намалява при жените
– Velvet Deer Antler повишава стойностите на тестостерона в кръвната плазма
– сминдухът стимулира синтезата на тестостерон чрез активиране на инсулина и ЛХ
– корейският женшен повишава ендогенното образуване на тестостерон
– бабините зъби стимулират синтезата на тестостерон (чрез ЛХ)
– в едно изследване сусамените зърна повишиха нивото на тестостерона
– чесънът повишава нивото на тестостерона (чрез ЛХ)