Home » Здраве » Полезни и увеличаващи производителността мазнини 03

Донякъде мастните киселини имат същото действие като хормоните. Ефектът им не е като този на стероидите – да увеличават директно мускулната маса, но те регулират обмяната на веществата, следователно и нейната скорост, окислението, оттам и оползотворяването на енергията и нейното производство във ВСИЧКИ телесни клетки, а с това и процесите на синтез и разграждане. Осъществяването на тези функции се ускорява от мастните киселини EPA, DHA и GLA (наситените мастни киселини, от друга страна, забавят тези процеси).

Атлети, приемащи достатъчно от трите вида мастни киселини и повишаващи по този начин скоростта на окисление и обмяна на веществата, имат по-добра издръжливост, постигат по-голяма производителност, натрупват по-стабилна мускулна маса, възстановяват се по-бързо след тренировка и изхвърлят излишната телесна мазнина.

Колкото и преувеличено да звучи, атлетът, както всяка машина, трябва да бъде добре „смазан”, за да може да извършва оптимална работа и да е функционално активен възможно най-дълго време. В тази връзка правилният избор на мастни киселини е решаващ за оптималното функциониране на клетките, тъканите и органите, оптималното производство на енергия, оптималната еластичност на тъканите и оптималното контролиране на вредните вещества, възникващи при „триенето” на мускулите по време на интензивна тренировка.

Контузии, навяхвания, мускулна скованост, болки и възпаления, възпаления на тъканите и други подобни явления, които в професионалния спорт са почти неизбежни, биват облекчавани и атакувани с голям ефект от DHA/ЕPA и GLA. Това може да представлява по-малък интерес за атлетите, занимаващи се с фитнес, но професионалните спортисти трябва да си дадат ясната сметка, че повечето кариери свършват преждевременно именно поради такива „болежки”.
Днес всеки опитен треньор набляга не само на мускулатурата, но и на двигателния апарат на младите спортисти, а в това отношение приемът на достатъчно DHA/ЕPA и GLA е от голямо значение.

Особености при употребата на DHA/ЕPA и GLA.
EPA и DHA могат да се синтезират ендогенно, т.е. от самия организъм, от растителните омега-3 мастни киселини, съдържащи се в лененото, конопеното и рапичното масло. Проблемът е в липсата на достатъчно ензимни системи за синтезата в организма, дори ако тези масла се приемат в достатъчни количества (вж. статията „Мазнините ни правят здрави, силни и стройни” от 1994 г., публикувана в сайта на Peak).

Рибното масло, от друга страна, съдържа EPA и DHA в готова форма. За съжаление, консумацията на риба в днешно време не може да се препоръчва безрезервно, като се има предвид замърсяването на моретата от отровни вещества. Освен това, богатата на EPA и DHA сьомга почти винаги се отглежда в рибни ферми, където не се пести от медикаменти, и не идва както преди от чистите, естествени води. Който е виждал подобни ферми и се е уверил в лошото качество на водата, в която рибите изнемогват наблъскани една до друга, обикновено не опитва повече сьомга.

Практически проблемът може да се реши чрез приема на EPA, DHA и GLA с висококачествени суплементи от рибно масло и масла от пореч или пупалка под формата на капсули. Те не са продукти, доставяни по чист, естествен път от природата (има ли още такива?), но висококачествените от тях, преди капсуловането им, се пречистват от токсините с помощта на вакуум-изпарител при ниска температура и се превръщат в приемлива форма.

Следва продължение…