Home » Хранене » Протеини за максимален мускулен растеж 03

Нуждите от полунезаменими аминокиселини (по отношение на оптималния растеж на мускулите и тялото) не са точно дефинирани. Допуска се, че глицин и аргинин са в много по-голяма степен необходими за растежните процеси, отколкото при възрастните. Изследвания с хранене на животни с фураж показват, че около 50% от аминокиселините трябва да са незаменими и 50% заменими, за да се постигне оптимален растеж на мускулната част на тялото. Тъй като тук става въпрос главно за растеж и потребности от протеин/аминокиселини, не са разгледани аспекти като имунно-укрепващото действие на глутамина, осигуряването на по-добър сън и възстановяване от триптофана и т.н.

Между другото, незаменимата аминокиселина триптофан не е включена в горната таблица, защото при нормален протеинов прием потребностите от нея винаги се покриват.

В нормалния случай, едно 12-годишно дете наддава по около 5 кг на година, като синтезира приблизително 1 кг телесен протеин (останалото е вода, мазнини и др.). За същото време детето задържа около 150 г азот при положителен азотен баланс от 0,4 г азот дневно.

Задържането на азот се регулира от тестостерона и растежния хормон.
Силовите спортисти, най-вече бодибилдерите, достигат поне временно подобни или по-високи нива на мускулен растеж, докато в останалите спортове аминокиселините са необходими главно за възстановяване на протеините, обменени чрез метаболизма.
Може да се твърди, че потребностите от незаменими аминокиселини на спортиста са близки до тези на едно 10-12 годишно дете, а във времето непосредствено след тренировка (когато се отваря т.нар. анаболен прозорец, при който притокът на кръв към слабата мускулна тъкан е особено висок) те съответстват на нуждите на малкото дете. Не бихме искали да коментираме случаите на злоупотреба с наркотици, когато потребностите от протеин и аминокиселини са значително по-високи (до 4 г протеин на кг тегло дневно).

Да разгледаме аминокиселинния състав на някои протеини:

Следва продължение…