Home » Хранене » Протеини за максимален мускулен растеж 07

Опитът показва, че по време на следтренировъчен анаболен прозорец количества от 35-50 г бърз протеин плюс 40-50 г бързи въглехидрати се смятат за оптимални. Същите стойности важат и за периода на анаболен прозорец сутрин като в много случаи приемът на бърз протеин стига до 30-40 г, а на бързи въглехидрати пада до 25 г. За да се постигне максимално отделяне на инсулин и оптимален ефект от изграждането, стойностите от 25 г въглехидрати могат да се компенсират със споменатите вече ароматни растителни екстракти.

Оптимален всекидневен прием на протеин

Правило 1:
Като база служи РАЗНООБРАЗНОТО, БАЛАНСИРАНО и ПЪЛНОЦЕННО хранене, състоящо се от зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти, месо без мазнини и мазна(!!!) риба, бобови растения и умерени количества житни продукти. Така по естествен път се доставят високостойностен протеин заедно с необходимите помощни вещества и енергоносители. За средностатистическия потребител, който няма особени претенции към външния вид, здравето и жизнеността си, това хранене е идеалният вариант.

Правило 2:
Ако има какво да желаете от външния си вид, фигурата, мускулатурата, здравето, производителността, жизнеността и т.н., или ако изглеждате стари или по-възрастни от годините си, трябва да включите към съобразеното с Правило 1 хранене някои специални добавки. Намалете приема си на протеин, ако е нужно няколко пъти дневно, като използвате модерен протеинов концентрат с възможно висока биологична стойност (т.е. с много протеинови компоненти) и широк диапазон на молекулната маса, т.е. „бавен” протеин, за да се снабдите бързо и трайно с аминокиселини.

Правило 3:
Ако сте склонни към усилено разграждане на телесни протеини (мускулатура, тъкани, ензими, хормони и др.), заедно с придържане към оптималния протеинов прием, описан в Правило 2, трябва да започнете физически тренировки в комбинация с т.нар. BCAA – левцин, валин, изолевцин (използват се в тренировката и не могат да бъдат достатъчно бързо заменени от споменатия по-горе растежен соево-суроватъчен протеин) и модерен all-in-one суплемент за след тренировка.
Тези добавки могат да извършат чудеса по отношение на процесите на изграждане само няколко минути след приемането им и освен това водят до бързо възстановяване от големи физически натоварвания.
Отмина времето на транспортните системи за креатин от декстроза и няколко аминокиселини (глутамин, таурин). Днес се търсят комплексни функционални продукти, които чрез регулирани количества въглехидрати, балансирани протеинови компоненти, функционални аминокиселинни последователности и голям брой помощни хранителни вещества гарантират максимален мускулен растеж и възстановяване при минимално натрупване на мазнини.
Съвременните all-in-one формули са създадени така, че посредством функционалните свойства на хормони като инсулина и растежния хормон, аминокиселините, помощните хранителни вещества и енергоносителите постъпват много бързо в телесните клетки и се използват за градивните процеси в тях.

Правило 4:
Който се стреми към максимално натрупване на мускули и сила и възможно най-кратко възстановяване (например спортисти с високи постижения), може да взема в допълнение към описаните в Правило 3 хранителни субстрати аминокиселинни хидролизати.
Подобно комплексно осигуряване с протеин, респ. аминокиселини и азот, има смисъл само когато наистина се гонят високи постижения в тренировката. Само при такова натоварване могат до такава степен да се изтощят запасите от аминокиселини, че да се наложи допълнителен прием от глутамин пептиди и/или комплексни хидролизати от 18-те заменими и незаменими аминокиселини, с цел бързо възстановяване и оптимален мускулен растеж.
Ергогениците, т.е. специални суплементи, които са изключително ефективни, но непряко свързани с темата за протеина, няма да бъдат обсъждани тук.