Home » Здраве » Протеини и аминокиселини 03

Оптимални помощни вещества
Значението на помощните вещества особено много се подценява. Трябва ясно да се разбере, че рибозомите не могат да образуват белтъци от аминокиселините, ако тези вещества липсват. Затова по възможност всяко протеиново хранене трябва да се комбинира с описаните по-долу вещества.

Почти всички традиционни микрохранителни вещества – витамини (преди всичко витамини B-комплекс), минерали, микроелементи – са необходими като помощни или регулаторни фактори при синтезата на протеин.

Въглехидратите и мазнините доставят основно енергията, респ. горивото, за извършване на физическа и умствена дейност, но също се използват и за образуване на протеин и изграждане на телесните клетки. Рибозомите, като фабрики за белтъци, се нуждаят от тяхната енергия, за да синтезират от суровините (погълнат протеин и аминокиселини) желаните готови продукти (тъканни белтъци, мускули, клетки, регулаторни белтъци – ензими и хормони, и др.). Само чрез доставяне на достатъчно енергия от въглехидратите и мазнините може да се гарантира, че приетият протеин и неговите аминокиселини няма да се използват като енергиен източник за общи процеси в организма, а като градивен материал за клетките. Естествено енергията трябва да се внесе заедно със суровината, т.е. приемът на протеини и аминокиселини трябва да се съчетае с толкова голямо количество предимно въглехидрати, колкото да се снабдят рибозомите с достатъчно енергия за своята работа.

Колкото и важни за процесите на изграждане да са въглехидратите и мазнините, те не трябва да се взимат в прекалено големи количества, тъй като излишната енергия се натрупва под формата на мазнини в тялото.

Оптимален всекидневен прием на протеин

Правило 1:
Като база служи РАЗНООБРАЗНОТО, БАЛАНСИРАНО и ПЪЛНОЦЕННО хранене, състоящо се от житни продукти, зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти, месо и риба без мазнини. Така по естествен път се доставят високостойностен белтък заедно с необходимите помощни вещества и енергоносители. За средностатистическия потребител, който няма особени претенции към външния вид, здравето и жизнеността си, това хранене е идеалният вариант.

Правило 2:
Ако има какво да желаете от външния си вид, фигурата, мускулатурата, здравето, производителността, жизнеността и т.н., или ако изглеждате стари или по-възрастни от годините си, трябва да се ориентирате към протеиновите концентрати като допълнение на доброто хранене.

Правило 3:
Ако сте склонни към усилено разграждане на телесни протеини (мускулатура, тъкани, ензими, хормони и др.), трябва да се придържате към Правило 2 и да започнете физически тренировки в комбинация с подходящи „спортни добавки”