Home » Енциклопедия » Протеин

Протеинът е основната добавка в бодибилдинга и силовите спортове. Силовите спортисти приемат ежедневно до 300 г и повече протеин. Всеки състезаващ се бодибилдер знае, че големите количества протеин са важни за оптимално изграждане на мускули. Защото протеинът е основният градивен материал на мускулните клетки.
По-долу под формата на чеклист е описано как да извлечете максимална полза от протеина за изграждане на мускули.

Консумирай достатъчно протеин!
Старай се да си осигуряваш редовно достатъчно протеин. Бодибилдери и силови спортисти приемат между 2 и 3 г протеин на кг телесно тегло дневно. За един 90-килограмов бодибилдер това прави между 180 и 270 г протеин дневно.

Приемай достатъчно протеин с всяко хранене!
Старай се всяко хранене да съдържа поне 30% протеин. Който иска да изгражда мускули и да сваля мазнини, трябва да приема дори 40% протеин с храната. Често е необходимо да се взема протеинова напитка при хранене, тъй като в хранителните продукти няма толкова много протеин.

Добави протеина от хранителните продукти!
Нормалните храни могат да осигурят основните запаси от протеин. Особено богати на качествен протеин са червеното и пилешко месо без мазнини, рибата тон, обезмаслената извара и млечните продукти с ниско съдържание на мазнини. В допълнение трябва да се използват протеинови препарати, за да се достигне достатъчно количество протеин в храненето (30-40% както е описано по-горе).

Суроватъчен и соев протеин е идеалната комбинация!
Тези, които използват само един вид протеин, например суроватъчен, трябва непременно да започнат да приемат и соев протеин. Точно както при другите хранителни вещества различните видове протеин засилват синергично своето съвместно действие. Тази синергия важи особено за протеините. Много изследвания са проведени за тяхната биологичната стойност (БС), които доказват, че комбинацията от различни протеини е с по-висока БС, отколкото отделния протеин. Най-новите изследвания показват, че протеинът, съставен от равни части суроватъчен и соев протеин, може да се приеме като идеален за изграждане на мускулите и за хормоналната система.

Използвай протеин от различни хранителни продукти.
Споменатите по-горе изследвания са валидни и за протеина в хранителните продукти. В нормалните храни той се различава по отношение на аминокиселинния си състав. Различия има и във витамините, минералите и в много други второстепенни съставки на храните. Протеините от различни хранителни продукти се допълват взаимно. При това протеинът от един продукт компенсира слабите страни на протеина от друг продукт и синергично се подобрява изграждащото действие на протеина от цялото хранене.

Вземай протеин след тренировка.
Всеки атлет след тренировка трябва да взема порция протеин. Най-добре е да се комбинира протеин с високогликемични въглехидрати и други градивни субстрати като креатин. В идеалния случай трябва да се приема от all-in-one muscle builder-а Createston. Тази висококомплексна all-in-one формула освен протеин и аминокиселини като глутамин, BCCA, EAA съдържа също и креатин и над 50 други ергогеници, които създават високоанаболна среда за максимално натрупване на мускули и сила.

Вземай протеин, съответно аминокиселини, непосредствено преди и по време на тренировка!
Приетият след тренировка протеин в голяма степен засилва изграждането на мускулна маса, но само във времето след тренировка. Протеините и/или аминокиселините преди тренировка не позволяват на организма да загуби мускулна субстанция, докато тренирате. Който не си набавя достатъчно протеин, съответно аминокиселини, ще загуби по време на тренировката субстанция, която след това ще трябва да изгради, преди да може да натрупа нова, допълнителна маса. Приетият преди тренировка протеин не води до загуба на субстанция, а този, приет след тренировка и стимулиращ изграждането на мускулите, е от полза за създаване на напълно нова, увеличена субстанция на мускулите. В същото време се предлагат протеинови и аминокиселинни комбинации като например продукта Amino Fusion, който е точно пригоден към нуждите от аминокиселини по време на тренировка.

Вземай протеин заедно с креатин и въглехидрати!
Дълго време се приемаха заедно креатин с големи количества въглехидрати без да се обръща особено внимание на снабдяването с протеин. Благодарение на въглехидратите инсулинът се използваше като транспортна система за креатина. Днес е известно, че приемът на 50 г протеин заедно с 50 г въглехидрати и 5 г креатин има същия ефект като приема на 5 г креатин заедно със 100 г въглехидрати. Още по-голям ефект се постига със споменатата по-горе all-in-one формула Createston, която освен протеин, въглехидрати и креатин съдържа голям брой допълнителни градивни субстрати, които значително засилват действието на протеина и креатина.

Пий много вода.
Който консумира много протеин, трябва да приема големи количества вода и течности. Повишеният протеин в тялото създава повече работа за бъбреците, които могат да го обработят само ако е осигурено достатъчно количество течности за отделителните процеси (най-малко 2, за препоръчване 3 или повече литра вода дневно).