Home » Здраве » Слаби и мускулести с модулиране на въглехидратите и инсулина 01

Въглехидратите са “светиня” за бегачите и трибойците, мощна храна за силовите спортисти и най-препоръчваната храна от специалистите по здравословно хранене. Nurses Health Study обаче показва, че твърденията за “полезните въглехидрати” и “вредните мазнини” са нищо повече от заблуди. Ако наистина искате да бъдете здрави, да имате стройна фигура или да развивате мускули, трябва да прочетете изложението по-долу много подробно и да го разберете.

Главната функция на въглехидратите
Въглехидратите са ключът към оптимална телесна и умствена производителност. Въглехидратите от храната се смилат и се получава глюкоза, която попада в кръвта и се натрупва в мускулите и черния дроб като гликоген. Ако тези депа на гликоген са пълни, излишната глюкоза се преобразува в наситени мастни киселини (за съжаление не в моно- и полиненаситени, които укрепват здравето) и се задържа като телесна мазнина. В кръвта остават едва около 5 г въглехидрати. Черният дроб съхранява приблизително 75 г, а мускулатурата – 300 г. При хората, практикуващи състезателни спортове и водещи редовни интензивни тренировки, капацитетът на черния дроб за съхраняване на въглехидрати се покачва на около 120 г, този на мускулатурата – до 500 г, докато в кръвта остават отново 5 г.

Докато натрупаните в мускулите въглехидрати се използват почти изцяло за работата на мускулите, запазеният в черния дроб гликоген, заедно с въглехидратите, които (доставени чрез храната) преминават от храносмилателния тракт в кръвта, се грижат за постоянното ниво на кръвната захар. Само мозъкът е зависим от ежедневно снабдяване с около 100 г глюкоза чрез кръвта. В мускулите, мозъка и органите, преобразуваните в глюкоза, респ. мускулен гликоген, въглехидрати се използват в цикъла на Кребс като източник на енергия (чрез АТФ).
В състояние на покой и при не толкова интензивни натоварвания се обменят предимно мазнини за енергийно снабдяване на мускулите. Само мозъкът се нуждае от 100 г въглехидрати на ден, които си набавя от запасите в черния дроб и храната.

При натоварвания със средна интензивност се изгарят по едно също време въглехидрати в мускулите (до около 40%), мазнини (до около 40%) и протеин (до около 10%), което е свързано с освобождаване на енергия. Ако интензивността на натоварванията нарасне, ще се окисляват повече въглехидрати, а ако намалее, ще се окисляват повече мазнини.

При интензивни натоварвания (спринт, интензивна силова тренировка) мускулите си набавят около 80% от нужната енергия от собствените си резерви на гликоген и по около 10% от мазнини и протеин.

Следва продължение…