Home » Фитнес » Как скоковете могат да преобразуват вашата фитнес програма?

Когато погледнете тренировъчния си график, вероятно ще видите нещо такова: един ден за
краката, няколко упражнения за бицепсите и трицепсите, комбинирани движения и много
клекове. Скачането вероятно не е в списъка. Разбира се, баскетболистите и футболистите може да
изпълняват някои видове скокове като част от тренировките си, но обикновено не са достатъчно.
Включването на скачане в ежедневната програма не е само за тези спортисти. Ако се научите да
скачате правилно, то може да стане активна част от всеки вид тренировка, независимо от вашата
физическа дейност. Прибавянето на дори малък сегмент от скокове към другите ви упражнения,
може да предостави по-интензивно натоварване и да помогне в предотвратяването на
наранявания. Скачането също подпомага психологично изучаването на ново умение, както и
преодоляването на колебания.

Ползите от скачането

Скоковете могат да помогнат за подобряване на реактивната сила. Реактивната сила е от
съществено значение за дейности, които включват бърза промяна в посоката на движение, като
спринт, футбол или вдигане на тежести. Реактивната сила е нужна на вашите сухожилия, мускули и
връзки, за да имат нужната еластичност и енергия за оттласкване от земята. Например, бегач,
който се задъхва, вместо да демонстрира по-лек и ефективен начин на бягане, не притежава
толкова голяма реактивна сила. Една от специфичните тренировки, базирани на скокове, се
нарича плиометрия. Плиометрични упражнения са такива, които карат мускулите да използват
максимална сила в най-кратък период от време. Те ускоряват процеса на преминаване на
мускулите от отпусната позиция към свиване. Активират се бързите реакции на мускулните
влакна, което е от решаващо значение за изграждането на реактивна сила. Друго базирано на
скокове движение е паркурът. Първоначално се развива като изпълнена с препятствия военна
тренировка, но по-късно към паркур се добавят и други движения. В изпълнението се разчита на
бързи движения и реакции.

Предимства на скачането

Но тренировката със скокове не трябва задължително да следва специфичен набор от движения
като паркур или плиометрията. Можете да добавите няколко различни серии скокове към всяка
силова или кардио тренировка- стандартни, с клекове, със степер или с въже. Механизмът на
изпълнение на скоковете е от голяма полза за изпълнението на много спортове – от такива с
хвърляне на топка до вдигане на тежести и бягане на спринт. Скачането използва тройния
механизъм на удължаване на краката: удължаването на бедрата, използвайки глутеалните
мускули и подколенните сухожилия, удължаването на колената, използвайки четириъгълника и
удължаването на глезените с мускулите на прасците. Така че тренировката със скокове се пренася
и в ежедневните движения. С две думи, чрез скачането, тялото се учи да функционира по-
ефективно.

Източник: https://www.bodybuilding.com/content/How-Vertical-Jumps-Can-Transform-Your-Fitness.html